Tips vid förkylning och influensa

Tips vid förkylning och influensa
Tips vid förkylning och influensa

När led du av förkylnings- eller influensasymptom senast? Vissa människor drabbas av ett influensavirus (som jag förklarar nedan, ofta misstas som en förkylning) varje år eller flera gånger om året. Oavsett om det är ont i halsen, bihåleinflammation, bronkit eller lunginflammation, kan ett influensavirus utlösa en mängd oönskade och till och med livshotande symtom och tillstånd. Idag kommer du att lära dig hur du hjälper till att förebygga influensa och vilka kosttillskott, livsmedel och åtgärder du kan vidta för att läka från influensan.

Förkylningar

De rhinovirus som orsakade förkylningar har ersatts av influensavirus som är mycket starkare. Idag är det troligt att någon som upplever förkylningsliknande symtom faktiskt har en mild variant av influensa. En annan anledning till att någon kan ha förkylningsliknande symtom är att deras kropp gör ett otroligt jobb med att bekämpa vilket virus som helst som försöker infiltrera deras system. Nysningar, rinnande näsa eller att det kittlar i halsen är vanligtvis tecken på en influensa.

Influensasäsong

Influensor är vanligtvis mest aktiva under hösten och vintern, men det finns nu vågor av influensor som förekommer året runt – även på sommaren. Under dessa varma månader visar människor fortfarande tecken på influensavirus, inklusive bihåleinfektioner, maginfluensor och bronkit, så det är viktigt att vidta skyddsåtgärder året runt.

En anledning till denna oändliga influensasäsong är ökningen av internationella resor. När det är vinter i en del av världen och influensa frodas, hoppar folk fortfarande på flygplan och reser till platser där det är sommar och tar med sig influensavirus på resan.

Istället för att tänka i termer av årstider, tänk på influensa i termer av cykler. Det är vanligtvis en ny influensa vid horisonten var sjätte vecka.

Influensavarianter

Alla reagerar olika på influensan. Vissa människor drabbas av mycket hög feber och delirium, medan andra har låggradig feber och lever sina liv utan störningar. En anledning till dessa varierande reaktioner kan vara de många influensavarianter som människor kan drabbas av. Olika stammar provocerar fram olika problem. Styrkan i någons immunförsvar är en annan faktor.

Slem, bronkit och lunginflammation

Människor misstar ofta ansenlig slemuppbyggnad i sin kropp för maginfluensa. I dessa fall lider människor ofta av en influensa som mestadels är bihålerelaterad, och deras magproblem beror på att de sväljer så mycket slem. Som ett resultat kan de uppleva svår uppblåsthet, aptitlöshet och/eller slemrelaterad hosta eller kräkningar.

Influensavirus skapar slem som ansamlas mest under natten. Beroende på influensastammen kanske du inte har hosta i början men medans slem rinner ner i bröstet och byggs upp i lungorna, finns det en god chans att du kommer att utveckla en. Efter några dagar kan slemmet börja lösas upp eller så kan ytterligare bihåleproblem uppstå, vilket gör att ännu mer slem kommer ner i bröstet.

När slem finns för länge i bröstet kan bakterier börja växa och leda till bronkit. Du kanske får höra att denna bakterie är en lunginflammationbakteri, men det är inte sant. Lunginflammationbakterier är helt enkelt den etikett medicinska samfund har gett tillståndet, eftersom denna bakterie fortfarande är ett mysterium för medicinska samfund.

De besvärliga bakterierna är faktiskt en eller flera av dussintals varianter av oupptäckta streptokocker eller klamydiabakterier. Det är det som orsakar symtomen på bronkit och lunginflammation. Alla har olika varianter av dessa lunginflammationsbakterier i sitt system. Klamydiabakterien är vanligtvis ofarlig, men den kan orsaka problem om du har en allvarlig zinkbrist, konsekvent gör dåliga matval, hanterar mycket stress eller inte utövar egenvård.

Bihåleinfektioner

Inte alla bihåleinfektioner är kopplat till ett influensavirus. Ofta är kroniska bihåleinfektioner kopplade till kroniska, låggradiga streptokockinfektioner. Om du har denna typ av streptokockinfektion och drabbas av ett influensavirus, kan du märka att dina bihålor förvärras kraftigt under en tid innan de återgår till den ”vanliga” nivån.

Halsont

I likhet med bihåleinfektioner är halsont inte alltid influensarelaterat. Halsont kan bero på kroniska, låggradiga streptokocker. Tyvärr kan en halskultur inte alltid exakt avgöra om en halsont är streptrelaterad. Ett barn eller ung vuxen med ett riktigt allvarligt fall av streptokocker kan ha vita fläckar i bakre delen av halsen eller tonsillerna som kan svabbas och exakt identifieras som streptokocker.

Men ofta, när streptokocker väl förflyttat sig ur sina tidiga stadier, kan inte testerna avgöra korrekt om någon har bakterierna. Ofta tar sig kroniska streptokocker sig in i lymfsystemet och utlöser halsont. I det här fallet är det osannolikt att ett test upptäcker streptokocker. Du kan lära dig mer om streptokocker i boken Leverns okända kraft: bli fri från ekse, psoriasis, diabetes, streptokocker, akne, gikt, svullen mage, gallsten, binjurestress, utmattning, fettlever, viktproblem, SIBO och autoimmuna sjukdomar.

Epstein-Barr-virus kan också orsaka ont i halsen. Om du har Epstein-Barr i kroppen kan den röra sig genom lymfsystemet och ta sig upp i halsen. Detta är särskilt möjligt om din kropp är nedsatt. Viruset kan orsaka rodnad och ömhet som vanligtvis bara dyker upp på ena sidan av halsen, även om det kan visas på båda sidor. Även om din hals kan vara otroligt öm, kommer du inte att utveckla hosta, feber, slem eller bihåleinflammation.

Du kan lära dig mer om Epstein-Barr-virus i mina böcker Sköldkörtelns hemlighet och Medial läkning.

Förebyggande åtgärder

Om du misstänker att du har ett influensavirus, överväg att implementera några av dessa steg för att hjälpa till att slå ut viruset innan det slår till för hårt:

  • Träna på god egenvård – och se särskilt till att få tillräckligt med sömn – om du märker att du känner dig nedsatt, trött, sliten eller stressad.
  • Ha en flaska av högkvalitativt flytande zinksulfat till hands hela tiden. Om du känner av minsta symtom, spruta zink direkt i halsen och låt det täcka området. Om du är känslig för zink, använd bara några droppar. Läs om min zinkchockterapi här.
  • Var uppmärksam på dina händer och tvätta dem regelbundet under dagen. Att skaka hand, skjuta kundvagnar och öppna dörrar är några sätt som dina händer kommer i kontakt med bakterier. Håll dina fingrar och händer borta från ögonen och ansiktet (där virus kan komma in i din kropp) när det är möjligt.
  • Ta med våtservetter när du är ute. (Du kan använda alkoholbaserade eller alkoholfria våtservetter). När du är på restaurang, torka av händerna innan du äter. Om du sätter dig på ett flygplan, torka av ditt säte och armstöd. Du kan också bära en ansiktsmask.
  • När du äter ute, välj rykande varma rätter istället för råa rätter som sallader. Värmen från en mycket varm maträtt kan hjälpa till att döda ett influensavirus som kan ha förorenat din mat.
  • Ta kosttillskott som bygger ditt immunförsvar året runt. Detta kan hjälpa till att förebygga sjukdom och påskynda återhämtningstiden om du blir sjuk. Om du inte kan ta dessa kosttillskott året runt, ta dem i förväg när du vet att du kommer att vara upptagen, stressad eller på resa och i förväg förväntar du dig att du kommer att bli mer utsatt för influensa. Viktiga immunförstärkande kosttillskott inkluderar: flytande zinksulfat, kattklo, c-vitamin, citronmeliss, L-lysin, b-12 med adenosylkobalamin och metylkobalamin samt spirulina och chaga.

Vilka livsmedel göder influensa?

Maten du stoppar i din kropp kan antingen hjälpa till att förebygga virus eller hjälpa till att mata och stödja virus, inklusive influensavirus. Medicinsk forskning och vetenskap vet fortfarande inte om att virus livnär sig på vissa matvaror och sprider sig. Ta reda på mer i Sköldkörtelns hemlighet: sanningen bakom Hashimotos och Graves sjukdom, hypotyreos, sömnlöshet, sköldkörtelknutor, autoimmuna sjukdomar och Epstein-Barrr-virus. Eliminera dessa livsmedel för att skydda dig själv:

  • Mejeriprodukter. Du kanske mår bra efter att ha ätit en bit ost eller druckit ett glas mjölk, men dessa mejeriprodukter kan i tysthet skapa kaos genom att mata alla virus, inklusive ett influensavirus, Epstein-Barr, cytomegalovirus, någon av HHV:erna (läs mer om herpesvirus här); bakterier, såsom streptokocker, E. coli eller MRSA; och parasiter eller maskar. Om du vill undvika hälsoproblem, inklusive ett influensavirus, eliminera mjölk, ost, smör, kefir, yoghurt, ghee och andra mejeriprodukter. Om du redan har influensa kan eliminering av mejeriprodukter minska dina symtom.
  • Ägg matar också patogener. Om du inte är villig att ge upp ägg, inkludera en rejäl mängd rå vitlök till måltiden. Även om äggen kommer att mata influensaviruset, kommer den råa vitlöken att hjälpa till att bekämpa dem.
  • Kyckling. Du kanske undrar vad det är för fel på kyckling. Svaret har att göra med fågelinfluensan.

Fågelinfluensa

Influensavirus kan livnära sig på fåglar, och de älskar särskilt kyckling. Fågelinfluensavirus tenderar att livnära sig på fågelns binjurar och köttceller, vilket ofta leder till en farlig och skadlig utgång.

Du behöver inte ta bort kyckling från din kost om du verkligen tycker om att äta det, om du inte kämpar med några hälsoproblem och du även äter ett överflöd av bladgrönsaker, frukter och grönsaker tillsammans med kycklingen. Men om du gör allt för att undvika att få influensa, kan det hjälpa att eliminera kyckling.

Nackdelarna med kycklingsoppa

Om kyckling matar influensavirus, ska du då äta kycklingsoppa? Svaret är tyvärr nej. Du behöver dock inte skrota soppan helt. Ta bort kycklingen och fyll soppan med en rejäl mängd antiviral mat, inklusive lök, vitlök, örter (timjan, rosmarin och oregano) och grönsaker (selleri, morötter, kål, broccoli, blomkål, zucchini och paprika) och svamp. Eller, om du verkligen vill behålla kycklingen i, tillsätt ännu mer lök, vitlök, örter och grönsaker för att öka de näringsmässiga och antivirala egenskaperna. Prova detta mineralrika recept Läkande buljong.

En annan anledning att undvika kyckling har att göra med dess fetthalt. Har du någonsin gjort kycklingsoppa och låtit stå i kylen över natten? Nästa gång du skulle värma soppan märkte du en tjock hinna av koagulerat fett ovanpå. Detta fett kan dra syre ur blodet; sakta ner levern; förhindra syre från att nå immunsystemet, levern och hjärtat; och motverka immunförsvaret när det försöker bekämpa virus eller bakterier.

Zinkchockterapi

För flera år sedan reste jag under peaken av influensasäsongen. Otaliga människor hade hosta, feber, bihåleproblem och mer. Jag var utsliten av ständiga resor och otillräcklig sömn, och jag kände mig nedsatt.

Under den här tiden märkte jag att det började kittla lite i halsen. Jag insåg att jag var på väg att drabbas av influensa, och Medkänslans ande instruerade mig att göra ”zinkchockterapi”. Jag sprutade genast fyra rör av flytande zinksulfat direkt i halsen. Jag lät zinken sitta i halsen och tog ytterligare en dos två timmar senare. Några timmar efter det tog jag mer. Nästa morgon var de subtila tecknen på en framväxande sjukdom helt borta! Denna dos kan vara för mycket för vissa människor, men du kan fortfarande ha det här verktyget i åtanke eller diskutera det med din läkare.

Läkande örter och kosttillskott

Det finns många kraftfulla kosttillskott du kan använda som vapen mot ett influensavirus. Ha dessa till hands så att om symtom dyker upp från ingenstans kan du lösa problemet direkt:

Olivblad är ett utmärkt dagligt tillskott om du har Epstein-Barr-relaterade symtom eller tillstånd. Det är också användbart om du börjar få influensaliknande symtom (öka i det här fallet dosen).

Echinacea och kanadensisk gulrot hjälper till att bekämpa en influensa. Om du har streptokocker, halsfluss,eller streptokockerrelaterade bihåleinflammationer, kan du också dra nytta av att använda dessa regelbundet.

Fläderbärssirap är ett annat otroligt influensabekämpande tillskott.

Lomatiumrot kan hjälpa mot influensasymptom, bronkit, lunginflammation, bihåleproblem, feber och mer.

Ögontröst är fantastiskt mot influensa och streptokocker.

Körsbärsbark hjälper mot hosta.

Kungsljus är otroligt för bältrosrelaterade symtom och tillstånd. Det är också bra för att bekämpa influensa, bihåleinfektioner, bronkit och lungproblem.

Propolis kan vara ett kraftfullt stöd till immunsystemet.

Micro-C och kattklo är bra att ta dagligen. Om du börjar känna dig sjuk, öka mängden.

Red root kan vara ett annat användbart komplement.

När du köper kosttillskott, leta efter högkvalitativa kapslar eller alkoholfria tinkturer. Den här sidan ger rekommendationer. (Här för svenska)

Nyponte med rikligt med pressad citron är användbart vid influensasymptom, särskilt halsont. Många andra teer är också användbara för influensasymptom. Kom ihåg att tillsätta citron för fler läkande fördelar.

Om du vill hjälpa dina barn att hålla sig influensafria, använd kosttillskott i mindre doser och överväg att arbeta med en läkare för att bestämma den idealiska mängden för ditt barn.

Läkande livsmedel

Läkande buljongreceptet är bra för att bekämpa en influensa. Även om du inte har en patogen kan den läkande buljongen stötta och skydda.

Kolla in receptet på gurkmeja-ingefärashots i boken Kostguiden. Den är immunförstärkande och kraftfull, men den kan vara för stark för vissa människor. Om det är för stark, prova att göra gurkmeja-ingefärste genom att lägga bitar av ingefära och gurkmeja i kokande vatten. Att dricka denna lugnande vätska under hela dagen kan förkorta längden på din influensa och skydda dig från att utveckla bronkit eller lunginflammation.

Inkludera mycket citron/limevatten, ingefärsvatten eller te, sellerijuice, gurkjuice, rå honung, färsk frukt- och grönsaksjuice såsom äppel-/gurkjuice, apelsinjuice och gröna juicer; läkande buljong och icke-koffeinhaltiga örtteer. Att hålla sig till vätskor medan du har en influensa hjälper dig att läka så snabbt som möjligt.

Gå vidare

Du kopplar förmodligen in och laddar upp din telefon eller dator varje dag. Nästa gång du kopplar in din enhet, fråga dig själv hur du regelbundet kan ladda upp ditt immunförsvar också. Ju mer du använder de skyddande verktygen och stärker ditt immunförsvar, desto mer sannolikt är det att du undviker nästa otäcka influensa som cirkulerar där du befinner dig.

Dela:

10 steg för att återhämta sig från kronisk sjukdom

10 steg till återhämtning!

Skriv upp dig och missa aldrig en uppdatering! Få en gratis e-bok med enkla steg att börja implementera redan nu.

 

Denna hemsidan använder cookies för att du ska få en så bra användarupplevels som möjligt. Läs mer om hur vi jobbar med personuppgifter i vår integritetspolicy.