Tar nu emot nya klienter. Boka här

Carolina Johansson logotyp

Bär- & fruktremmar

Fruktremmar

Fruktremmar är ett så roligt och effektivt sätt att få in frukt i dina dyrbara barns magar. De är färgglada, läckra och så praktiskt att ge till dina barn eller för dem att förse sig själva med. De är också ett bra mellanmål för resor, bilresor och för arbetet för de av oss som har några extra år på nacken! Dessa fruktremmar är gjorda med bär för att utnyttja deras otroliga läkande krafter, men experimentera gärna med andra alternativ också.

Som jag delar med mig av i min bok Kostguiden, sprider bär sitt hälsovärde med sina mörklila, blåa och svarta färger, som kommer från polyfenolerna som kallas antocyaniner (inklusive malvidin) och antocyanidiner. De är också rika på dimetylresveratrol och dussintals andra fytokemikalier, aminosyror, koenzymer och biföreningar som ännu inte har upptäckts av vetenskapen och är mer rikliga och biotillgängliga i bär än i någon annan mat.

Bär är sann hjärnmat. De är inte bara B12-höjande; de har förmågan att upphäva fläckar på hjärnan – skador, grå områden, förkalkningar, tungmetallavlagringar, vita fläckar, ärrvävnad, kristallisationer och sammanväxningar som skapas av skadade, utvidgade blodkärl. För alla sjukdomar med neurologiska symtom är bär svaret. Även när du tänker på hjärthälsa, tänk på bär. Ingenting kan jämföras med hur bär skyddar hjärtklaffar och ventriklar och tar bort plack genom att lösa upp härdade fettavlagringar i vener och artärer.

Bär innehåller också fertilitetshöjande föreningar, som härrör från en variant av polyfenol, som är ansvariga för en kvinnas reproduktionssystems förmåga att upprätthålla en konstant balans, så att det ”låga batteriet” bakom så många fall av mystisk infertilitet inte inträffar.

Bär- & fruktremmar

Ingredienser:

  • 9,6 dl bär (hallon, jordgubbar, blåbär)
  • 2 msk citronsaft
  • 0,8 dl + 1 msk lönnsirap

Gör såhär:

I ugnen:

Värm ugnen till 75°C. Mixa bären, citronsaften och lönnsirapen i en mixer tills det är väldigt slät, ca 4-5 minuter. Klä 2 stora bakplåtar med bakplåtspapper och bred ut blandningen tunt. Grädda i ugnen i 3-4 timmar, tills blandningen inte är kladdig längre. Låt svalna och skär sedan i strimlor. Förvara i en lufttät behållare.

I torkugn:

Mixa ingredienserna i en matberedare eller mixer tills det är slätt. Sprid ut på torkplattorna och gör den cirka 0,3 cm tjock. Placera plattorna i torkugn vid 35-37°C i cirka 8 timmar. När remmarna är torra, men något klibbiga vid beröring, kan du dra av dem från plattorna

Ger cirka 20 remmar.

Lär dig mer om frukter och grönsakers dolda läkande krafter i New York Times bästsäljande bok Kostguiden.

OBS! Sidan innehåller affiliatelänkar. Det betyder att Carolina kan få en liten summa pengar för köp som görs via denna sida. Eventuella intäkter går oavkortat till att stötta människor med kronisk sjukdom.

Dela:

Denna hemsidan använder cookies för att du ska få en så bra användarupplevels som möjligt. Läs mer om hur vi jobbar med personuppgifter i vår integritetspolicy.