Binjureutmattnings-epidemin

Binjureutmattning
Över 80 % av oss kommer att uppleva binjuretrötthet flera gånger under våra liv. Det är en epidemi som de flesta inte har någon aning om. De få som är medvetna förstår inte helt dess grundorsak eller hur man läker från den. Detta är inte förvånande med tanke på att medicinsk vetenskap och forskning fortfarande inte har någon förklaring till detta utbredda tillstånd. Det kommer att dröja årtionden innan vetenskapen börjar återspegla den information jag delar med er idag om hur binjurarna fungerar. Även då kommer vetenskapen bara att känna till en del av bilden.

Har du binjureutmattning?

Om dina binjurar är obalanserade, är några av de symtom du kan uppleva svaghet, brist på energi, koncentrationssvårigheter, att bli lätt förvirrad, glömska, problem med att utföra grundläggande uppgifter som du en gång tyckte var lätta, hes röst, dålig matsmältning, förstoppning, depression, sömnlöshet, inte känner sig utvilad efter att ha vaknat och förlitar sig på tupplurar för att ta sig igenom dagen. Några andra vanliga tecken på binjuretrötthet är att ”krascha” mitt på morgonen eller mitt på eftermiddagen, att känna sig trött hela dagen men mer energisk på kvällen och att känna sig utmattad på kvällen men inte kunna somna. Medicinska samfund är omedvetna om att trötthet och depression efter förlossning ofta är resultatet av binjureutmattning från förlossningsprocessen. Med tanke på att 80 % av oss kommer att uppleva binjuretrötthet, om du har något av dessa symtom kan det vara det som påverkar dig också.

Trötta binjurar kan också påverka andra körtlar och organ inklusive bukspottkörteln, hjärtat, levern, hjärnan och centrala nervsystemet. Men om du upplever mer allvarliga former av symtom på binjureutmattning kan du ha neurologisk trötthet, som orsakas av svullnad av det centrala nervsystemet till följd av sådana virus som Epstein-Barr och bältros. Jag diskuterar dessa virus och hur de omedvetet är ansvariga för många mystiska sjukdomar, tillstånd och symtom i mina böcker Medial läkning, Kostguiden, Sköldkörtelns hemlighet, Leverns okända kraft, Sellerijuice och Läk med detox. Jag berättar också om skillnaden mellan binjure -och neurologisk utmattning i mitt radioprogram Healing From Adrenal Fatigue.

Orsaken till binjureutmattning

Binjurarna är två små klumpar av vävnad i ditt endokrina system som ligger direkt ovanför dina njurar. Det är allmänt känt att binjurarna är ansvariga för att producera hormoner som är viktiga för din hälsa, såsom adrenalin och kortisol. Men det är ännu inte känt att binjurarna producerar de flesta av de kvinnliga reproduktionshormonerna, inklusive östrogen, progesteron och testosteron. Detta betyder att binjurarnas hälsa har en direkt inverkan på en kvinnas libido och förmåga att bli gravid.

Det är en vanlig uppfattning att binjurarna slutar producera tillräckligt med hormoner när de är trötta. Detta är en missuppfattning. I verkligheten varierar binjurarnas funktion med känslomässig stress, miljöfaktorer och befintliga hälsoproblem i kroppen. På grund av denna variation kan binjurarna pendla mellan att producera för mycket eller för lite hormon. Det är detta fluktuerande beteende som kännetecknar äkta binjuretrötthet.

Medicinska samfund tror också att båda binjurarna tröttnar i samma takt. Detta är inte sant. Den ena körteln är alltid svagare, starkare eller mer belastad än den andra, vilket förlänger läkningsprocessen. Faktum är att varje binjure har sin egen intelligens och är ansvarig för att producera hormonblandningar som är specifika för de situationer den hanterar. Till exempel är den vänstra binjuren primärt ansvarig för att producera de hormoner som behövs när någon har en maginfluensa eller matförgiftning. Den högra binjuren är primärt ansvarig för att producera de hormoner som behövs när någon känner sig besatt av en hobby eller intresse i sitt liv. I vissa situationer, som att hantera en kris eller bli kär, producerar båda binjurarna de nödvändiga hormonerna. Denna väsentliga information har ännu inte upptäckts, den övervägs inte eller undersöks, och den påverkar vår förmåga att läka.

Stressreaktionen

Våra kroppars medfödda intelligens gör att binjurarna vet att de ska producerar högre mängder viktiga hormoner som adrenalin när vi är under stress eller har mycket laddade känslomässiga upplevelser. Dessa hormoner ger oss förmågan att ta oss igenom de utmaningar vi står inför som en kortlivad överlevnadsmekanism. Men om stressen pågår under en längre period än vad vi var designade för att klara av, kommer binjurarna så småningom att skadas och börja bete sig oberäkneligt. Tyvärr ställs det i denna moderna tid större krav på oss än någonsin tidigare i historien. Längre perioder av stress är norm snarare än undantag, och vi betalar för det med vår hälsa.

Det är inte bara binjurarna som blir trötta av frekvent eller konstant stress. Adrenalinet som kommer ut från binjurarna, även om det är nödvändigt för att överleva, är mycket surt och frätande till sin natur och liknar på många sätt batterisyra som rinner genom din kropp. En tillfällig frisättning av hormonet är inga problem för kroppen att hantera när den verkligen är i en kamp eller flykt-situation, men när adrenalin upprepade gånger översvämmar systemet på grund av frekvent eller fortsatt stress, blir det snabbt skadligt för din hjärna, bukspottkörtel, lever och andra organ och vävnader.

De många blandningarna av adrenalin

Medicinsk vetenskap och forskning tror för närvarande att det bara finns en typ av adrenalin som produceras av binjurarna, men detta är inte sant. Det är ännu inte känt att det faktiskt finns 56 olika blandningar av adrenalin som produceras och förändras som svar på olika vardagliga känslor och situationer, inklusive att drömma, duscha, träna, bli kär, råka ut för en bilolycka, bråka, debattera, sjunga och till och med lyssna.

Tänk på vilka bränsleblandningar som krävs för att olika fordon ska fungera. En motorcykel kräver en specifik blandning av bränsle och luft för sin motor, som är annorlunda än den bränsleblandning som behövs för andra fordon, som ett fyrhjulsdrivet terrängfordon, buss eller flygplan. Mängden bränsle som behövs varierar också för varje ändamål. När en bil går på tomgång kräver den en annan mängd bränsle än när du trampar på gasen för att ta dig upp för en brant backe. Detsamma gäller för kroppen. Den kräver olika typer och mängder av adrenalin för de aktiviteter som den utför och utmaningar den står inför. Våra binjurar har visdomen att frigöra någon av de 56 hormonblandningarna för att ta oss genom våra omedelbara behov.

Adrenalicin-epidemin

Vi är alla bekanta med de potentiellt förödande effekterna av drog- och alkoholberoende, men ingen vet att det ursprungliga beroendet vi mötte som människor var adrenalinet i sig. Medicinsk vetenskap och forskning är ännu inte medvetna om att adrenalin är lika beroendeframkallande som en klass 1 drog. Även om det var ganska sällsynt för hundratals och tusentals år sedan, i den snabba, högstressade moderna eran vi lever i idag, är 50 % av oss nu beroende av adrenalinhormonet. Det är den drogen som är vårt förstahandsval.

Precis som med vilket beroende som helst, ju mer vi agerar på det, desto mer bedövade blir vi för det. Med tiden kräver vi mer av drogen för att tillfredsställa missbruket. Detta gäller inte bara människor som älskar adrenalinsporter som bergsklättring, bungyjump eller BASE-hoppning. Det gäller även för de miljontals av oss som jonglerar med kraven på jobb, barn, partner, sköter hushållet och tar hand om föräldrar, andra familjemedlemmar och vänner. För att hålla jämna steg med livets rasande hastighet befinner sig många av oss i ett nästan permanent tillstånd av kamp eller flykt, och frätande adrenalin strömmar hela tiden genom våra kroppar.

Utan att veta om det kan en mamma bli beroende av adrenalinrushen som gör att hon kan hänga med i sitt ansträngande schema och fortsätter att tära på denna värdefulla resurs om och om igen. Den upptagna chefen kan komma att förlita sig på adrenalin för att driva sig igenom dag efter dag med tidiga möten, hoppa över luncher och sena arbetsnätter. Men varje gång adrenalinnivån som bär oss genom en aktivitet passerar, finns det alltid en oundviklig krasch, tillsammans med de skador som adrenalinet lämnar i dess kölvatten. Med våra att-göra-listor som ständigt fylls på, är det lätt att välja att fortsätta engagera sig i beteendet som kommer att ge nästa peak av adrenalin så att vi kan fortsätta i samma takt. Eller när vi försöker slappna av, kan minskningen av adrenalinnivån leda till att vi fortsätter hålla oss för sysselsatta så att vi fortfarande frigör adrenalin och blir stimulerade. Vi kan börja glömma hur en hälsosam nivå av adrenalin känns och vänja oss så vid känslan av hormonet som flödar genom våra ådror att vi blir beroende av det. Jag kallar denna självmedicinering för att ”adrenalinicera”.

Återhämta sig från binjureutmattning

Tack och lov är det möjligt att läka från binjureutmattning och skydda oss från att behöva förlita oss på adrenalin när vi väl har rätt information. Men eftersom medicinsk vetenskap och forskning ännu inte har en fullständig förståelse för de verkliga orsakerna till binjureutmattning och hur adrenalin fungerar, har människor inte fått de svar eller den hjälp de behöver. Låt oss ta en titt på de viktigaste stegen för att förbättra binjurarnas hälsa.

Att småäta

Det finns några trender idag som säger att vi inte ska äta mellanmål eller att det är bra för vår hälsa att hoppa över måltider. Dessa missuppfattningar leder till att binjurarna belastas ännu mer. När vi går mer än en och en halv till två timmar utan att äta kommer vårt blodsocker att sjunka och våra binjurar kommer att tvingas pumpa ut adrenalin och kortisol för att kompensera för sockerbristen i blodet. Med den frätande karaktären hos adrenalin och de negativa effekterna hos kortisol kan binjurarna snart bli ansträngda, vilket resulterar i trötthet, viktökning, stagnerad lever och andra tillstånd och sjukdomar. Den bästa ätstrategin vi kan använda oss av för att förebygga och läka är att äta ett mellanmål med en till två timmars mellanrum, beroende på hur allvarliga dina symtom på binjureutmattning är. Om du är sängliggande av trötthet kan du behöva äta något varje timme. Om du klarar av att fungera men har symtom du kämpar med är det idealiskt att äta med en och en halv till två timmars mellanrum.

Den bästa maten att basera mellanmålen på inkluderar en balans av naturligt glukos-, natrium- och kaliumrika livsmedel. Jag skapade en video för att visa ett urval av några enkla mellanmål som är idealiska för binjureutmattning. Du kan fortfarande njuta av dina vanliga måltider, men det är viktigt att inte kompromissa med att äta mellanmål med en och en halv till två timmars mellanrum också.

Glukosmättnad

Glukosmättnad, precis som att småäta, är en annan viktig del av binjureåterhämtning. Våra kroppar drivs främst av glukos, tillsammans med mineralsalter. Om vi ​​väntar mer än en och en halv till två timmar med att äta, och vi inte har tillräckligt med glukosreserver i levern (de flesta människor har inte det), kan det leda till blodsockerkraschar som resulterar i hypoglykemi och början av insulinresistens, plus adrenalin- och kortisoleffekterna jag beskrev ovan. Jag tar upp detta på djupet i min bok, Leverns okända kraft, tillsammans med hur man läker. För att ge oss själva det bästa skyddet mot binjureutmattning och andra tillstånd och sjukdomar måste vi se till att vi äter mycket glukos från frukt och kolhydratrika grönsaker, tillsammans med bladgrönsaker för mineralsalter. En okänd hemlighet är att dricka 4,7 dl ren sellerijuice dagligen på fastande mage. Denna enkla juice är det mest kraftfulla sättet att hjälpa till att få binjurarna tillbaka till hälsa, tillsammans med att småäta på frukt och grönt. Jag delar recept som innehåller hälsosamma källor till glukos och mineralsalter i min bok Kostguiden och på min blogg här, eller njut av enkla mellanmål som de ”10 mellanmål för att stötta binjurarna”-videon

Hopp för läkning

Dagens utmaningar i livet gör att stress är en mycket verklig och ofta oundviklig del av våra liv. Faktum är att vi har mer stress och krav på oss än någonsin. Men det betyder inte att vi inte kan läka binjuretrötthet eller andra stressaktiverade symtom och tillstånd. Vi behöver helt enkelt veta den sanna orsaken till våra symtom och de korrekta stegen för att underlätta läkning.

Sanningen är att din kropp vill läka. Den älskar dig villkorslöst och arbetar hårt för dig varje dag. Allt du behöver göra är att ge den de verktyg och resurser den behöver för att påbörja läkningsprocessen. De enkla tipsen jag har delat här ger dig en läkande verktygslåda att arbeta med. Jag rekommenderar också att läsa mina sex böcker Medial läkning, Kostguiden, Sköldkörtelns hemlighet, Leverns okända kraft, Sellerijuice och Läk med detox för mer djupgående information och vägledning om att läka binjureutmattning och hundratals andra hälsotillstånd och symtom.

Dela:

10 steg för att återhämta sig från kronisk sjukdom

10 steg till återhämtning!

Skriv upp dig och missa aldrig en uppdatering! Få en gratis e-bok med enkla steg att börja implementera redan nu.

 

Denna hemsidan använder cookies för att du ska få en så bra användarupplevels som möjligt. Läs mer om hur vi jobbar med personuppgifter i vår integritetspolicy.