10 bästa livsmedlen vid förkylning och influensa

10 bästa livsmedlen vid förkylning och influensa
10 bästa livsmedlen vid förkylning och influensa

Var och en av dessa 10 livsmedel är fantastiska på att hjälpa dig läka från en förkylning eller influensa. Om du inkluderar dem året runt eller under tider av ökad exponering för patogener, hjälper de dig att förhindra förkylningar och influensa.

När du känner de första tecknen på en förkylning eller influensa, försök basera din kost mestadel på dessa 10 livsmedel. En diet som består helt eller mestadels av läkande vätskor som färsk frukt och grönsaksjuice hjälper dig att läka så snabbt som möjligt, speciellt om du har feber.

Dessa livsmedel är inte bara viktiga för att förebygga och återhämta sig från förkylning och influensa, utan också för att stärka och bygga upp ditt immunförsvar, läka från kroniska sjukdomar och symtom och avgifta din kropp och mycket mer. Ju mer du inkluderar dem regelbundet, desto bättre kommer du att må med tiden!

Sellerijuice dödar patogener, inklusive influensavirus. Dess unika form av c-vitamin behöver inte omvandlas av levern, vilket innebär att det omedelbart stärker immunförsvaret. Drick 4,8 dl eller mer av ren sellerijuice på fastande mage. Läs boken Sellerijuice: En enkel och effektiv väg till läkning som redan hjälpt miljoner människor, för mer information om hur du använder denna örtmedicin.

Gurkjuice har feberdämpande föreningar som hjälper till att ta ner feber som vatten släcker eld. Gurkjuice är också djupt föryngrande och återfuktande. Drick 4,8 dl eller mer av ren gurkjuice på fastande mage. Eller drick närhelst när du har feber.

Citronvatten är fantastiskt för immunförsvaret. Det avgiftar levern och kroppen, den är återfuktande och hjälper till och med vid illamående. Pressa en halv citron i 4,8 dl vatten direkt när du vaknar varje morgon. Gör mer för att dricka under dagen.

Ingefärsvatten hjälper till att förebygga förkylningar och influensa och hjälper till att lindra trötthet, illamående och halsont. Ingefära har också sin egen signaturvariant av c-vitamin och hjälper till att få kroppen ur ett reaktivt tillstånd när du är sjuk.

Timjante och timjanvatten är antiviralt och hjälper till att lindra hosta, lindra feber och bekämpa förkylningar och infektioner.

Gurkmeja- och ingefärashots är en potent kombination med endast färsk gurkmeja och ingefärajuice, eller prova receptet med apelsiner och vitlök också. Dessa shot stärker immunförsvaret och kan smuttas på hela dagen när du är förkyld eller har influensa eller när som helst.

Färsk frukt, bladgrönsaker och grönsaksjuice erbjuder en uppsjö av olika näringsämnen och antioxidanter som din kropp behöver för att läka. I juiceform låter de kroppen läka så lätt som möjligt. Prova att pressa äpplen, apelsiner, gurkor, sparris, meloner, päron, selleri, koriander, persilja, maskros, spenat, grönkål, rädisor och mer.

Den läkande buljongen är läkande, renande och ger näring på samma gång. Den är rik på mineraler som behöver fyllas på när du är förkyld eller har influensa. Kolla in receptet här. Det är bäst att sila bort grönsakerna och sippa på bara buljongen när du har feber.

Rå vitlök är antiviralt och antibakteriellt och dödar endast oproduktiva bakterier. Det stärker också immunförsvaret. Om du känner att du börjar få ont i halsen, börjar få en förkylning eller influensa, hacka en rå vitlöksklyfta och mosa den med en halv avokado, banan eller kokt potatis. Upprepa detta tre gånger dagligen tills du känner dig bättre.

Rå honung hjälper din kropp att hålla en stark första försvarslinje genom att stärka neutrofiler och makrofager så att de kan bekämpa patogener. Om du känner att du börjar bli sjuk, ta en tesked rå honung innan du lägger dig. Tillsätt rå honung till citronvatten för att förbättra honungens bioflavonoider och gör drycken ännu mer immunstärkande.

För ytterligare stöd, överväg några av de bästa örterna och kosttillskotten vid förkylningar och influensa.

För mer information om läkande livsmedel, kolla in boken Kostguiden: Upptäck de dolda läkande krafterna i frukt och grönsaker och vilka symptom och tillstånd de kan lindra.

Dela:

10 steg för att återhämta sig från kronisk sjukdom

10 steg till återhämtning!

Skriv upp dig och missa aldrig en uppdatering! Få en gratis e-bok med enkla steg att börja implementera redan nu.

 

Denna hemsidan använder cookies för att du ska få en så bra användarupplevels som möjligt. Läs mer om hur vi jobbar med personuppgifter i vår integritetspolicy.